Rodzaje płynów hamulcowych

Rodzaje płynów hamulcowych

Rodzaje płynów hamulcowych

Hamulec stanowi najważniejsze narzędzie dla bezpiecznego poruszania się samochodem! Bez sprawnie działającego układu hamulcowego nie można się poruszać po drogach bezpiecznie, wygodnie i sprawnie! Hamulce stosowane są od początków motoryzacji, przybierając początkowo prymitywne formy (cięgna, przekładnie). Z czasem udało się stworzyć układy wykorzystujące zjawiska hydrauliczne, co zrewolucjonizowało technologię hamulców samochodowych i pozwoliło pojazdom na poruszanie się z jeszcze większą prędkością. Sprawnie działający układ hamulcowy jest istotny dla każdego kierowcy i warto wiedzieć, w jaki sposób go eksploatować, aby nie tylko poruszać się bezpiecznie, ale by zagwarantować większą trwałość układu hamulcowego, rozrządu czy opon!

Działanie układu hamulcowego

Niezwykle istotne jest zrozumienie, w jaki sposób działa układ hamulcowy w codziennie wykorzystywanych przez ludzi samochodach. Jest to bardzo prosta zasada i opiera się ona na wykorzystaniu prawa Pascala oraz innych, mniej powszechnie znanych praw fizyki i hydrauliki. Przez naciśnięcie pedału hamulca wywierane jest ciśnienie na ciecz, która znajduje się w układzie hamulcowym. Ciecz ta przenosi nacisk na tłoczki w pobliżu klocków hamulcowych, powodując ich zaciśnięcie. W pojeździe występują z reguły dwa skrzyżowane układy hamulcowe, które mają zabezpieczać bezpieczne warunki hamowania w warunkach awaryjnych (spadek ciśnienia w układzie, przerwanie jednego przewodu hamulcowego). Dla sprawnego działania układu ważne jest przy tym zastosowanie odpowiedniej cieczy – w tym przypadku płynu hamulcowego.

Czym jest i jakie są rodzaje cieczy hamulcowej?

Płyn hamulcowy musi się cechować pewnymi istotnymi parametrami, które pozwalają na sprawne działanie układu i ograniczenie korozji i zużycia poszczególnych jego elementów. Płyn jest oparty na kilka stałych składników:

  1. Rozpuszczalnik, którym najczęściej są etery propylenowe
  2. Środek smarny, są to glikole polietylenowe oraz estry boranowe
  3. Dodatki ograniczające wrzenie płynu, przeciwutleniacze oraz środki antykorozyjne.

Wszystkie płyny powinny się cechować zachowanymi parametrami odnośnie lepkości, temperatury wrzenia oraz rozpuszczalność wody. Woda ma zasadniczy wpływ na zmianę temperatury wrzenia płynu hamulcowego. W sytuacji ostrego lub długotrwałego hamowania może dochodzić do znacznego wzrostu temperatury płynu hamulcowego, co w przypadku znacznego uwodnienia, prowadzić może do ograniczenia funkcjonalności układu hamulcowego.

Klasy płynów hamulcowych

W zależności od parametrów, składu oraz przeznaczenia wyróżnia się cztery główne klasy płynów hamulcowych:

  • DOT3
  • DOT4
  • DOT 5.1
  • DOT 5

Klasy te różnią się rozpuszczalnikiem, punktem wrzenia przy uwodnieniu, rozpuszczalności wody i lepkością. Warto porównywać płyny w oparciu o fachową wiedzę, która jest dostępna na stronie: olejarz.pl/75-plyny-hamulcowe. Warto zapytać mechanika o dobór płynu hamulcowego, warunki jego wymiany oraz konserwację całego układu hamulcowego

Podsumowanie

Absolutnie nie należy zapominać o uzupełnianiu i wymianie płynu hamulcowego, który z czasem ulega uwodnieniu, zmniejszając tym samym swoją funkcjonalność. Ma to znaczenie nie tylko dla komfortu jeżdżenia, ale i własnego bezpieczeństwa!